Testujemy "elektryka" MANa

Proszę określić gdzie leży problem:
1 + 3 =
Link
1 + 3 =
DSC_8739
W Piotrkowie Trybunalskim rozpoczęły się testy kolejnego autobusu elektrycznego. Przez najbliższe dni po naszych ulicach będzie jeździł samochód firmy MAN.
MAN Lion’s City E – bo tak nazywa się nowy testowany autobus – na piotrkowskich ulicach pojawił się kilka minut po 7 rano, a podczas swojego pierwszego kursu przewiózł pasażerów na linii nr 10, od krańcówki przy ul. Rakowskiej do pętli przy ul. Słowackiego.

Pierwszymi – bardzo pozytywnymi odczuciami – dzielili się zarówno pasażerowie, jak i kierowca, który podkreślał, że autobus prowadzi się bardzo wygodnie. Na pierwszym przejeździe przez miasto obecni byli także przedstawiciele firmy MAN, którzy opowiadali o możliwościach tego modelu.
MAN Lion’s City E jest autobusem w pełni bateryjnym, nie wymagającym doładowywania w ciągu dnia pracy. Zasięg pojazdu gwarantowany przez MAN na okres do 10 lat wynosi od 220 do 270 km na jednym ładowaniu, a w sprzyjających warunkach zasięg wynosi do nawet 550 km.

- Ładowanie autobusu odbywa się wyłącznie na zajezdni, w porze nocnej. Maksymalna moc ładowania poprzez wtyczkę plug-in wynosi 150 kW. Naładowanie od 0% do 100% trwa w takim przypadku 3 godziny, a pojazd nie wymaga dodatkowej infrastruktury ładowania w mieście – wyjaśniali.

Testy tego autobusu potrwają do 13 września. To już drugi „elektryk”, który pojawił się na piotrkowskich ulicach. Pod koniec sierpnia testowaliśmy autobus firmy Solaris.

Kolejne testy „elektryka” to wynik dofinansowania, jakie miasto - po wielomiesięcznych staraniach - pozyskało w konkursie „Zielony transport publiczny”. Nasz wniosek w marcu przeszedł pozytywną ocenę formalną, a w lipcu merytoryczną. Po przeprowadzeniu negocjacji z NFOŚiGW ostatecznie miasto wywalczyło ponad 13 mln zł na wymianę taboru MZK na zeroemisyjny. Koszt całego projektu wyniesie 26 mln zł. W jego ramach miasto planuje zakup:
  • 7 autobusów o napędzie elektrycznym (niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, łączna liczba miejsc nie mniej niż 70 osób;
  • 7 ładowarek wolnych w zajezdni autobusowej
  • 3 ładowarki pantografowe (szybkie) na pętlach przy ul. Słowackiego 179 i przy ul. Dmowskiego;
  • a także przeprowadzić szkolenie dla co najmniej 25 kierowców i 10 mechaników.
Realizacja tego projektu będzie pierwszy etapem wymiany taboru PKP. W drugim etapie planujemy zakup 6 autobusów hybrydowych, a w dalszej perspektywie – pod warunkiem pozyskania środków zewnętrznych – jescze 5 kolejnych „elektryków”.  
← powrót